Keepin' it cool

woensdag, september 13, 2006

And for a minute there, I lost myself

Skiptinemi Tours

Verloren gelopen op weg naar een waterval?
Weg kwijt naar de nabij gelegen gletsjer?
De GPS stuurt je met een omweg naar een geiser?

Geen probleem: Skiptinemi* Icelandtours will guide you to the nearest sightseeing point!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: in IJsland glij je van de ene gletsjer naar een andere waterval om dan van daar door te stomen naar een geiser. Behoorlijk indrukwekkend, zeker voor een simpele boerenjongen, die gewend is aan de ene fruitplantage na de andere met aan de zijkanten ervan het zoveelste rijtjeshuis met een pittoreske tuinkabouter.
Niets van dit alles hier.
Schapen: aanwezig!
Paardenponymix: present!
Bergen doorkruist met drinkbaar gletsjerwater: jawel!
Mensen: soms!

Tripjes naar het Westen van IJsland en een gigantische everlasting frisco (mwijn twong bweef wel dwegelijk pwakken!) en een eerste ervaring met gedroogde vishapjes (gelukkig bleef de tong niet plakken!), een tripje naar het Noorden van IJsland (Akureyri: 2e grootste stad van IJsland, 15000 mensen, mensen!), een aanvaring met een zwart schaap, een half opgegeten walvis (Fwee willy! Ook hier bleef de tong plakken), even op schoot bij de Kerstman hemzelve (de tong bleef binnen) en het doorklieven van een of andere bergpas met een Daewoo (jawel, een Koreaan is off-roadbestendig!) zorgden de afgelopen dagen voor de toeristische snuif in de spreekwoordelijke neus.

Natuurlijk wordt er hier ook gewerkt, en al zeg ik het zelf, hard zelfs. De eerste presentatie is al achter de rug (I liked those with the Belgian tomatoes best!), de volgende komt er alweer vrolijk aangehuppeld en mijn IJslandse lessen beginnen op snelheid te komen. Tot nu toe heb ik dus een flinke indruk in de lessen gemaakt (Yes, the one with the black hair and the funny shirt, ask your question) en braafjes gedaan wat er van me verwacht wordt: zo zie je maar teerbeminde teachers, zelfs van een Joeri kan je veel gedaan krijgen. Lief en beleefd vragen volstaat!

Om even een mooie mix te brengen tussen les en leisure: er lopen hier een aantal flotte pia en flottur gæi** rond!Zo trek ik meestal op met de Nederlandse Erasmusser Rene (verstaanbaar Nederlands), Tomasz, Jirzi en Katarina, de 3 Tsjechische Erasmussianen (verstaanbaar Engels) en de twee Oostenrijkse Heidi's, Vici en Bernie (onverstaanbaar Nederlands wat gecounterd wordt door een eveneens onverstaanbaar Joeri-Duits waarna toch wordt overgeschakeld op Engels).
Gevolg: mijn Engels en Duits gaan er op vooruit en mijn Nederlands laat het bij tijd en wijle (dank u Jos!) afweten, wat de Skypers alvast wel gemerkt hebben.
Jaja, jaren van onderdrukking door Spanjaarden en ander gespuis zorgen voor een vlotte aanpassing. Geen faciliteiten alhier.

Af en toe duikt het verlangen naar een goeie sappige steak (*homerdrool*) wel eens op, of een soortement van yearning naar wat good old fashioned dialect. Maar, dan duik ik even de dichtsbijzijnde hottub in met wat gezelschap en dan denk ik bij mezelf: Joeri jongen, niks van die troebelen, meer broebbelen!

Om het netwerk niet teveel te overbelasten (downloadlimiet, wadisda?) en omdat ik nog steeds geen wonderen kan verrichten met een qwerty-keryboard (waar in GODSNAAM staat die onnozele e met een accentje naar rechts, alle, ge weet wel welke ik bedoel, het accent dat er nodig is om te zorgen dat je alle niet als alle leest, soit...) niet al te veel fotogestuur met mails en messenger allerhande. Ik heb de lading tot nu toe even op een website gezwierd waarvan u de linkjes onderaan deze pagina kan vinden. Ik ben me er eentje he.

Hou die contactlenzen maar bij of leg ze niet te ver, want dit weekend wordt Reykjavik verkend. Een stad van, kijk es aan, 150000 inwoners. Dat wordt over de koppen lopen.
Om het geheel een typische IJslandse toets te geven gaan we alvast met een aantal Erasmusjes naar het plaatselijke kuuroord, The blue Lagoon, om daar lekker in de modder te rollen en in naar rotte eieren ruikend water te broebelen. Het is eens iets anders...

Dames, heren, of toch alvast al wie er eens van gedroomd heeft om pure paardenpower te voelen trillen onder het pedalleke waar de gas te vinden is: eind oktober gaan we echt off-roaden (it's gripped! it's solid!) en wel met dit monster. We hebben hem alvast Madeliefje gedoopt.


Madeliefje

Voor zij die na al deze gruwelverhalen nog steeds de moed niet hebben verloren om een bezoekje te brengen aan het gletsjerland en home van de elfen (jawel jongste gebroederte: ik heb ze gelokaliseerd!): ik heb ontdekt dat er onder mijn bureau een klein mans- of vrouwpersoon kan snurken. Waaaw, er kunnen dus wel degelijk vier mensen in een kattenbak!


Als dessertje heb ik een mini-les IJslands voor de liefhebbers.

Eg er bànsi!
Uitgesproken als: Jeig er bounsi!
Betekenis: Ik ben een teddybeer!

Linkjes:
http://www.pixagogo.com/7833754194
http://www.pixagogo.com/7832754601
http://www.pixagogo.com/9837754661
http://www.pixagogo.com/9835754782
http://www.pixagogo.com/6839754200
http://www.pixagogo.com/9833754167
http://www.pixagogo.com/9839754211

*uitwisselingsstudenten
**toffe griet - coole kerel

1 Comments:

  • haai! even laten weten dat ik erdoor ben!!!!!!!!! jeeeeeeeeeej!!!!

    By Anonymous Anoniem, at 6:09 p.m.  

Een reactie posten

<< Home